کمی درباره Html

برگرفته از حروف اول Hyper Text Markup Language ( زبان کد گذاری ابر متن ) میباشد     HTML . را "اچ تی ام ال" و یا اچتمل بخوانید.
زمانیکه شما داخل صفحات یک وب سایت می گردید اجزای گوناگونی را می بینید که تمام آنها در یک چیز مشترک هستند و آن زبان یا کدی است که آنها را تولید می کند که این زبان HyperText Markup Language یا همان HTML می باشد.
به تعریفی دیگر HTML در واقع زبان ساخت صفحات وب می باشد . این صفحات می تواند حاوی متنهای آرایش شده ، Link ، تصاویر ، جدول ، Plug – in و ... باشند.

Hyper : متضاد نوشته های خطی( Linear ) است ، اگر شما با زبانهای برنامه نویسی کامپیوتر آشنایی داشته باشید مانند ویژوال بیسیک میبینید که باید کدها را خط به خط بنویسید و تا یک خط اجرا نشود بعدی خوانده نمی شود، یعنی آنها را باید به ترتیب بنویسید تا برنامه اجرا شود ولی HTML اینگونه نیست و الگوی خطی ندارد شما هر کدی را می توانید هر جا که بخواهید بنویسید.

Text : به همان متنی می گویند که می نویسید تا در مرورگر نشان داده شود.

Markup : عملی است که مرورگر برایتان انجام میدهد یعنی یک متن ساده می نویسید ولی جور دیگری نمایش داده می شود.

Language : این هم یک نوع زبان و باید یک چیزی پیدا کرد تا به حرف L بخوره دیگه

یک فایل HTML فایلی از نوع Text میباشد که متشکل از markup tag ها میباشد.
(مرورگر یا Browser از روی markup tag ها می فهمد که چگونه باید صفحه را نمایش بدهد.)
یک فایل HTML باید دارای انشعاب htm و یا html باشد.
غلب مرورگرها هر دو نوع انشعاب را به خوبی میشناسند ولی ترجیحا به هنگام ذخیره فایلهای اچتمل از html استفاده کنید.( استفاده از انشعابهای سه حرفی مانند htm مربوط به قدیم و سیستم عاملهائی چون DOS بودند.)

نکته: وظیفه اصلی تگ های اچتمل ( Markup tags ) بیان چگونگی نمایش اطلاعات میباشد.



• • • عناصر تشکیل دهنده HTML

HTML دارای عناصر( Elements ) گوناگونی است که بر روی هم تشکیل یک صفحه از سایت را میدهند. این عناصر عبارتند از:

( Texts & Lists ) متن ها و لیست ها : نوشته های داخل یک صفحه را در برمیگیرد.

( Images ) عکسها : عکس های داخل یک صفحه که زیبایی خاصی به وب سایتها می بخشند.
یکی از عناصری که باعث جذابیت در وب سایت میشود عنصر عکس یا همان image است. عکسها زیبایی خاصی به صفحات میبخشند ولی از طرف دیگر تولید دردسر هم میکنند، اگر شما تعداد زیادی عکس در یک صفحه بگذارید یا از عکسهایی با حجم زیاد استفاده کنید آن موقع است که بیننده باید مدت طولانی را صرف کند تا صفحه سایت شما را به طور کامل ببیند و همین موضوع باعث از دست دادن یک بیننده و یک نمره منفی به حساب می آید.
پس همیشه تا جایی که میتوانید صفحه را سبک کنید تا برای بیننده خسته کننده نباشد. یک سایت موفق سایتی است که بیننده زیاد داشته باشد!!! همه اینو میدونن !!

عکسها دارای فرمتهای زیادی میباشند ولی فرمتهایی که در وب بکار برده میشوند، عبارتند از:

(gif (Graphic Interchange Format

(jpeg (Joint Photographic Experts Group

(png (Portable Network Graphics

عکسها با فرمت .gif بیشترین استفاده را در وب دارند و محبوبترین نوع عکس است. این نوع فرمت 256 رنگ را پشتیبانی میکند و از ویژگیهای دیگر آن animation, transparency, interlacing است . البته محبوبیت آن بیشتر برای حجم کم آن است.

Transparency به شفافیت یک عکس میگویند که آنرا پشت نما هم مینامند. این ویژگی است که یک عکس آنقدر شفاف است که شما میتوانید تا تصویر ، متن یا رنگ زیر آن عکس را ببینید.

Interlacing گاهی وقتها شما منتظر میشوید تا یک عکس به دلیل بزرگی اندازه بارگذاری شود بعد آنرا ببینید اما اگر عکسی این ویژگی را داشته باشد کم کم عکس کامل خواهد شد یعنی خط به خط به عکس اضافه میشود تا کامل بارگذاری شود.

Animation عکسهای متحرک را می گویند وفقط این فرمت هست که از متحرک سازی عکس حمایت میکند.

عکسهایی با فرمت .jpeg حدود 16 میلیون رنگ را پشتیبانی میکنند ، نسبت به فرمت .gif از حجم بالاتری برخوردار است و کیفیتش بهتر است ، تمام ویژگیهای gif را دارد به غیر از Animation. فرمت .png نسبت به قبلیها جدیدتر است و مخلوطی از آنهاست یعنی کیفیت jpeg و حجم کم gif را دارد.

( Tables ) جدولها : جدولها بهترین عنصر برای سازمان دهی و مرتب کردن اطلاعات ما هستند که نقش اساسی در طراحی یک سایت دارند.
در واقع جدولها یکی از بهترین و مفیدترین عنصرها در صفحات وب میباشند، با استفاده از آنها ما می توانیم اطلاعات و عناصر را در یک صفحه سازمان دهی و مرتب کنیم . کلیه اطلاعات یا عناصر دیگر وب را میتوانیم داخل ردیف ها یا ستون های یک جدول قرار دهیم بدون آنکه خطوط جدول مشخص باشد و یا در صورت نیاز خطوط آنها نمایان میشود. کمتر کسی را پیدا میکنید که از این عنصر استفاده نکند و زمانیکه تجربه کافی برای طراحی یک سایت بدست آوردید به اهمیت این عنصر پی خواهید برد

( Forms ) فرمها : عناصری که بیننده سایت به کمک آنها می تواند اطلاعاتی را وارد کرده تا ذخیره شده یا فرستاده شود.
در واقع فرمها تنها عنصری هستند که بیننده سایت میتواند اطلاعاتی را بطور مستقیم وارد کرده که این اطلاعات بعد از تجزیه و تحلیل یا در فایلی ذخیره شده یا فرستاده میشود. شما میتوانید داخل یک صفحه یا یک وب سایت چندین فرم داشته باشید بطور مثال برای چند نوع نظرسنجی ازبینندگان یا ...

( Hyperlinks ) نقطه پیوند : البته این معنی اصلی لغت نمی باشد و این عناصر، نقطه پیوند و ارتباط بین دو صفحه از یک سایت یا دو وب سایت متفاوت می باشد. مانند :

( Frames ) چارچوبها : فریمها یا چارچوبها تنها عناصری هستند که با استفاده از آنها ما می توانیم چند صفحه اینترنتی را در یک صفحه جای دهیم.
در واقع هنگامیکه بخواهید دو یا سه صفحه را در یک صفحه جای دهید باید از عنصر فریم یا چارچوب استفاده کنید. این عنصر زمانی کارآیی دارد که میخواهید یک قسمت، در همه صفحات ثابت باشد.
به طور مثال شما در سمت چب صفحه یک لیست ثابت دارید و میخواهید هر وقت بیننده روی هر گزینه از این لیست که کلیک کرد توضیحات مربوط به آن در سمت راست نمایان شود.
به مجموعه صفحات گنجانده شده در یک صفحه Frameset می گویند و به هر صفحه از آن یکیا یک چارچوب گفته میشود.


( Multimedia ) چند رسانه ای : اگرچه از ابتدا صوت و تصویر با HTML نبوده اما در حال حاضر بیشتر مرورگر های وب از این عنصر پشتیبانی می کنند و شما میتوانید در وب سایتتان فیلم وموزیک پخش کنید.
هنگامیکه یک فایل صوتی به صفحه اضافه شود، مرورگر به تنهایی قادر به پخش آن نمی باشد و باید به کمک یک برنامه کاربردی دیگر اینکار را انجام دهد. مرورگرها توسط اطلاعاتی که از فایل دریافت می کنند می توانند تشخیص دهند که چه برنامه ای را باید برای پخش آن فایل صدا بزنند که این اطلاعات را MIME می گویند.
MIME مخفف Multipurpose Internet Mail Extensions است.

زمانیکه مرورگر با یک MIME ناشناخته مواجه شود، پیغام خطای “ File Not Found ” را در صفحه نمایش می دهد.

فرمتهای فایلهای صوتی:

WAV یکی از فرمتهای صوتی که کیفیت بالایی هم دارد و البته حجم زیادی هم اشغال می کند و در سیستم عامل ویندوز بکار می رود. نوع MIME این فرمت برابر است با audio/wav .

AU این فرمت متعلق به سیستمهای عامل UNIX, Linux است و خاصیت آن داشتن حجم کم و البته با کیفیت پایین تر، که نوع MIME این فرمت برابر است با audio/basic .

AIFF این فرمت هم متعلق به کامپیوترهای Macintosh است با کیفیت بالا و حجم بسیار بالا. نوعآن برابر است با audio/aiff .

MIDI این فرمت با فرمتهای دیگر صوتی تفاوتهایی دارد. در این فرمت بجای ذخیره شدن فرکانسصدا، آهنگ صدا یا همان نت های موسیقی را ذخیره و پخش می کند. بزرگترین مزیت آن حجمبسیار پایین و عیب آن، پخش آهنگ بدون گفتار است. نوع MIME این فرمت audio/midi است.

فرمتهای فایلهای تصویری:

MPEG این فرمت مخفف کلمات Motion Picture Experts Group است که در بیشتر سیستمها قابل اجرا می باشد. نوع MIME این فرمت video/mpeg است.

AVI این فرمت متعلق به سیستم عامل ویندوز می باشد و نوع MIME آن برابر است با video/avi

QuickTime (MOV این فرمت مخصوص سیستم های Macintosh می باشد که اگر مرورگری در سیستمهای دیگر Plug-in این فرمت را داشته باشد آنرا پخش خواهد کرد و نوع MIME آنمی باشد.

Advanced Streaming Format (ASF این فرمت متعلق به شرکت مایکروسافت است که MIME آنمی باشد.


( Javascript ) جاوا اسکریپت : یک نوع زبان نوشتاری یا یک نوع کد است که ارتباط نزدیکی بادارد و البته آنها را باید داخل کدهای html بکار برد تا بتوانید یک وب سایت حرفه ای با جذابیت بالا طراحی کنید.

( JavaApplets ) جاوا اپلت : اپلتها برنامه هایی هستند که توسط زبان جاوا نوشته می شوند و می توان آنها را در یک صفحه جاسازی کرد برای کارآیی بالای وب سایت مانند عملیات پیچیده ریاضیات یا ساختن بازیها. زبان برنامه نویسی جاوا خود یک زبان مجزا و دارای محبوبیت خاصی دردنیا می باشد که با جاوا اسکریپت فرق دارد.

( Style sheets ) استایل شیت : این عناصر قابلیت انتقال اطلاعات به عنوان یک الگوی مشترک دربین صفحات را دارد.
به طور مثال شما یک الگو برای رنگ متن می سازید و سپس آنرا بین صفحاتی که می خواهید به اشتراک می گذارید.

( DHTML ) : مخفف دو کلمه Dynamic Html می باشد که وظیفه آن روح بخشیدن به صفحات و بالا بردن جذابیت وب سایت می باشد، شما می توانید با هماهنگی کدهای javascript وDhtml یک وب سایت پویا و زنده طراحی کنید.
...



• • • برای یادگیری HTML به چه چیزی نیاز دارید ؟

برای دیدن صفحاتی که طراحی می کنید نیاز به یک مرورگر وب web browser دارید اگر شما این صفحه را می بینید پس یکی از این مرورگرها را دارید. اما برای نوشتن کدهای html در حال حاضر به برنامه ساده notepad که درکلیه سیستمهای عامل ویندوز وجود دارد نیاز دارید، برنامه های پیشرفته دیگری هم هست که محیط گرافیکی دارند مانند:
Microsoft frontpage , Macromedia Dreamweaver ولی برای شروع بهتر است که از هماناستفاده کنید. پس مهمترین چیزی که نیاز دارید کمی وقت و علاقه هست.



• • • تگ های HTML

اولین چیزی که برای برنامه نویسی html باید بدانید، اینست که تگ html چیست و چه کاری انجام میدهد. تگهای html دو نوع هستند، تگهای آغازین و تگهای پایان دهنده. بطور کل تگها با دو علامت کوچکتر و بزرگتر، یعنی < > مشخص میشوند و بین این دو علامت کد html نوشته میشود،مانند:

< b >
(البته حرف b را باید بدون فاصله از طرفین نوشت!)
این یک تگ آغازین است و کد داخل آن به مرورگر ما میفهماند که متن بعد از آن باید بصورت حروف ضخیم و bold به بیننده صفحه نشان داده شود و بلافاصله متن مورد نظر را مینویسیم و در آخر آن، تگ پایان دهنده که مرورگر بفهمد تا کجا این متن باید بصورت ضخیم نمایش داده شود،

< b > This is a bold text. < /b >

همانطور که مشاهده میکنید، تگهای پایان دهنده دارای یک علامت Slash ( / ) میباشد.


• • کار این تگها چیست؟

مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر، به علامتهای < > حساس هستند و به محض اینکه به آنها می رسند کد داخل آنها را خوانده و عملیات لازم را بر روی متن بعد از آن انجام میدهند تا به تگپایان دهنده برسند.
در حقیقت مرورگرها حکم مترجم را برای ما دارند و کلیه تگها و نوشته های داخل آنها را بصورت اطلاعات منظم و قابل فهم در قالب یک صفحه وب برای ما ترجمه کرده و به نمایش میگذارند. ما با وارد کردن تگهای مناسب، کنترل نمایش صفحه وب را در مرورگرها به کنترل خود در می آوریم .



• • • Source Code

صفحات وب دارای مزیتی هستند و آن مشاهده کدهای Html در مرورگر است که شما براحتی می توانید تگهای عناصر تشکیل دهنده آن صفحه را ببینید و با نحوه قرار گرفتن و تکنیکهای بکار گرفته شده آشنا شوید. برای دیدن سورس کد یا همان کد تشکیل دهنده صفحه وب داخل منوی view در مرورگر می شوید و بر روی گزینه Source کلیک می کنید که بطور معمول برنامه Notepad باز شده و تگهای Html را نشان می دهد که در حال حاضر ممکن است فهمیدن آنها برای شما مشکل باشد.



• • • تاریخچه HTML

HTML توسط Tim Berners-Lee در خلال دهه 90 میلادی همراه با گسترش وب، شکوفا شد. این زبان توسط مرورگر Mosaic معروفیت خاصی پیدا کرد. در آن زمان HTML در چند مدل منتشر می شد که آن بستگی داشت به سازنده فایل و انجمنهایی که در زمینه وب فعالیت داشتند.

در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 گسترش یافت و بلافاصله در همان سال HTML 3.0 منتشر شد، ولی استقبالی از آن نشد. در سال 1996 انجمن W3C شروع به فعالیت بر روی نسخه این زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانویه 1997 انتشار HTML 3.02 بود.
این نسخه توانست رضایت اکثریت را جلب کند چون هماهنگی بیشتری با مرورگرهای مختلف در سیستمهای عامل متفاوت داشت. در تمام نسخه های این زبان ، سعی بر این شده بود تا نظر کسانی که در زمینه وب سرمایه گذاری کرده بودند جلب شود و برنامه های تولید شده برای وب بتوانند مدت طولانی تری قابل استفاده باشند. به همین منظور HTML برای اهداف گسترده تری ، در وب توسعه یافت تا در کلیه سیستمهای اطلاع رسانی و الکترونیکی کوچک و بزرگ با بکار بردن گرافیک و رنگها، قابلیت بهره برداری بیشتری داشته باشد.

در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد و در همین بین شرکتهای تولید کننده مرورگر وب یکسری مشخصات منحصر بخود را به این نسخه اضافه کردند که قابل اجرا در مرورگرهای دیگر نبود. بعضی از این تغییرات در W3C مورد تایید قرار گرفت اما بعضی دیگر نه. با تغییرات HTML مرورگرها مجبور به تغییر شدند تا با تحولات جدید سازگار شوند.

در تاریخ 24 آوریل 1998 در این نسخه تجدید نظر شد و حاصل آن پیدایش HTML 4.01 بود که با کمی تغییر و رفع یکسری مشکلات، در W3C برسمیت شناخته شد و این انجمن استفاده از آنرا به توسعه دهندگان و طراحان وب ، توصیه کرد.

بطور کل مجموعه HTML 4 با قابلیت استفاده از embeded objects, frames, scripting, style sheets و با کارآیی بالاتر جدولها و فرمها به وب معرفی شد، همچنین در این نسخه توجه زیادی به افراد با توانایی کم شده بود تا این افراد هم بتوانند از محیط وب استفاده کنند.
اما مهمترین قدمی که در این نسخه برداشته شد، پشتیبانی HTML از زبانهایی بود که از راست به چپ نوشته میشدند مانند زبان فارسی، که در این نسخه با پذیرفتن استاندارد ISO 10646 به هدف بزرگ بین المللی شدن این زبان نزدیک شدند تا همه مردم دنیا در هر کجا و با هر زبانی بتوانند اسناد HTML را منتقل کنند.

HTML 4.01 تفاوت کمی با نسخه اصلی خود یعنی 4.0 دارد اما در عوض هماهنگی بیشتری با نسل جدید زبان وب یعنی XHTML و نسل بعدی یعنی XML دارد. در اصل XHTML اساس و مقدمهاست که برای هماهنگی و سازگاری HTML با XML منتشر شده است.


• • استاندارد W3C چیست؟

W3C یا کنسرسیوم شبکه جان گستر وب، مجمعی متشکل از 400 شرکت و سازمان است که در مورد استاندارد ها و فناوری های وب، تشریک مساعی دارند.
استاندارد W3C، از سوی سازمان W3C به صفحاتی داده میشود که قوانین مشخصی را رعایت کنند. با رعایت این ضوابط، اینگونه صفحات در اکثر بروزر های معمول دنیا قابل خواندن، بدون مشکل خواهند بود
Frame MIME video/quicktime video/asf HTML Notepad XML

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد