کرم اینترنتی ساسر و روش پاک کردن آن

این کرم با خصوصیات شبیه Blaster از طریق ایمیل منتشر نشده و هیچ نیازی به دخالت و اقدام کاربر جهت گسترش خود ندارد بلکه با پیدا کردن منافذ امنیتی ویندوز و ارسال فرمان به کامپیوتر قربانی آن را وادار به داونلود و اجرای فایل آلوده به ویروس می نماید. بدون آنکه کاربر کوچکترین آگاهی از این عمل داشته باشد.شیوع کرم یاد شده در حالی انجام می گردد که متخصصین مایکروسافت در روزهای گذشته هشدارهای جدی درباره ظهور ویروس های جدید داده اند. نقطه ضعفی که Sasser از آن برای نفوذ به سیستم قربانی استفاده می نماید تحت اصلاحیه MS-۰۴-۰۱۱ اعلام و فایل های مورد نیاز جهت اصلاح این نقص در انواع ویندوز ها از سوی مایکروسافت عرضه شده است.گونه هایی از کرم مزبور که تاکنون شناخته شده اند سیستم هایی را که با ویندوز ۲۰۰۰ و XP و Server ۲۰۰۳ کارمی کنند................
مورد حمله قرار داده و با ویندوزهای ۹۸ و Me و NT کاری ندارند. لازم به ذکر است تا به حال دو نوع A و B از آن منتشر گردیده است. 

ویروس یاد شده پس از شروع فعالیت فایل AVSERVE.EXE را در نوع A و فایل AVSERVE۲.EXE را در نوع B خود در شاخه ویندوز و یک تعداد فایل در شاخه Windows/system و یا Windows/system۳۲ کپی می نمایدکه نام این فایلها به صورت xxxxx_up.exe است که xxxxx یک عدد ۵ رقمی تصادفی می باشد.همچنین این ویروس تغییراتی نیز در رجیستری قربانی اجرا می نماید و فایل LSASS.EXE &#۶۴۸۳۱;که از اجزای اصلی ویندوز است&#۶۴۸۳۰; را crash نموده باعث نمایش پیغام خطایی درباره LSA Shell می شود. بعضا سیستم به خودی خود shut down یا restart می شود. کاربران از این اخطار به عنوان اخطار Don&#۰۳۹;t Send یاد می کنند. 
روش پاکسازی به صورت دستی : 


۱- اینترنت را قطع نموده با کلیک راست بر روی My Computer و انتخاب properties در بالای صفحه System Restore را انتخاب و گزینه Turn Off System Restore را تیک زده سپس OK نمایید. 


۲- کامپیوتر را Reboot نموده آن را در حالت Safe Mode راه اندازی نمایید.پس از آن کلید های Ctrl+Alt+Delete را بگیرید در پنجره باز شده گزینه Task Manager را انتخاب و در بالای صفحه وارد بخش Properties شوید. سرویس های AVSERVE.EXE و AVSERVE۲.EXE و xxxxx_up.exe را انتخاب و در مورد هر کدام جداگانه کلید End Process را بزنید.

 
۳-فایل های زیر را توسط کلیدهای Shift+Del برای همیشه از سیستم خود پاک نمایید: 
c:\windows\avserve.exe 
c:\windows\avserve۲.exe 
c:\windows\system\xxxxx_up.exe 
c:\windows\system۳۲\xxxxx_up.exe 


۴- گزینه Run را با کلیک کردن بر روی Start ویندوز انتخاب و دستور RegEdit را تایپ کرده و OK کنید.در شاخهHKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run 
کلید های "avserve.exe"="%Windir%\avserve.exe" و "avserve۲.exe"="%Windir%\avserve۲.exe" 
را Delete نمایید. 
۵- اکنون به اینترنت وصل شده Patch های مربوطه را داونلود و آن را Setup نمایید

معرفی کاربردی ترین نرم افزارهای آنتی ویروس

دانستن خطرات امنیتی موجود در دنیای سایبر برای هر کاربری که قدم در این فضا می‌گذارد، از حیاتی‌ترین اطلاعاتی است که باید در اختیار داشته باشد؛ در این راستا معرفی چند نرم‌افزار معتبر ضدویروس به کاربران ضروری به نظر می‌رسد.به گزارش فارس، نرم افزارهای ضدویروس از جمله مهم‌ترین ابزارهای تامین امنیت رایانه‌های شخصی هستند که بارگذاری و به روز رسانی آن ها از شما دربرابر تهدیدهای امنیتی محافظت می کند. در این بخش به معرفی چندین آنتی‌ویروس کارآمد و معتبر می‌پردازیم.
McAfee AVERT Stinger (ویندوز)
از این ابزار می توانید برای پاک سازی ویروس ها و کرم های مشهور اینترنتی استفاده کنید. البته نسخه های مختلف این نرم افزار برای مقابله با ویروس های گوناگون مفید است که در هنگام بارگذاری باید به این نکته توجه کنید. این نرم افزار از آدرس http://vil.nai.com/vil/stinger در دسترس است.
PC Tools AntiVirus(ویندوز)
این نرم افزار یک ابزار جامع برای اسکن رایانه ها و حافظت از آن ها در برابر بدافزارهای اینترنتی، ضمائم مشکوک ایمیل ها و انواع ویروس هاست. برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس pctools.com/free-antivirus مراجعه کنید.
Clam AntiVirus (لینوکس)
این ابزار ضدویروس تنها برای کاربران سیستم عامل متن باز لینوکس طراحی شده است. نرم افزار مذکور به خصوص در میان کاربران سیستم عامل یونیکس و دیگر سیستم عامل های متن باز محبوبیت دارد. پایگاه داده های این نرم افزار در ارتباط با ویروس های مختلف به طور مرتب به روز می شود. برای بارگذاری این نرم افزار، سری به آدرس clamav.net بزنید.
AVScan (لینوکس)
این نرم افزار که از آدرس wolfpack.twu.net در دسترس است نسخه ای پیشرفته تر از نرم افزار ضدویروس Clam محسوب می شود.
AVG Anti-Virus (لینوکس، ویندوز)
این نرم افزار دارای 2 نسخه سازگار با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس است و باید به طور مرتب به روز شود تا از رایانه کاربر در برابر تهدیدات احتمالی حفاظت کند. این نرم افزار از آدرس http://free.grisoft.com در دسترس است.
Avast Home Edition (ویندوز، لینوکس)
یک مجموعه کامل ضدویروس که از قابلیت اسکن آنی، حفاظت از ایمیل ها، فیلترکردن ترافیک اینترنت و حتی از فایروال بهره مند است. این محصول از آدرس avast.com در دسترس است.
Housecall (تحت وب و سازگار با ویندوز، لینوکس و مکینتاش)
یک اسکنر تحت وب که قادر به کشف و پاک سازی ویروس ها، کرم ها، تروجان ها و نرم افزارهای جاسوس است. این نرم افزار آسیب های رایانه ها را نیز شناسایی و به کاربران توصیه هایی در مورد وصله های امنیتی مناسب برای رفع مشکلات مذکور ارائه می کند. این ابزار از آدرسhousecall.trendmicro.com در دسترس است.
Symantec Security Check (تحت وب)
یک ضد ویروس تحت وب ساده است که رایانه هر کاربر را برای یافتن انواع بدافزار و پاک سازی آن ها جست وجو می کند.
این ابزار با دومین اسکن میزان آسیب پذیری رایانه شما را نیز مشخص می کند. آدرس این ابزار security.symantec.com/sscv6/WelcomePage.asp است. 

۱۰ روش سریع برای رفع مشکلات رایانه

شبکه Wi-Fi شما به شدت کند است اگر دلیل این کندی قطع شبکه نباشد، احتمالا تداخلی ایجاد شده است. ابتدا جای روتر (router یا همان مودم) را تغییر دهید تا آنرا از معرض موارد مشکل زایی چون امواج مایکرو ویو یا تلفن بیسیم دور کنید. شاید شما از یک کانال شلوغ استفاده میکنید؟ کانال را از طریق صفحه configuration روتر تغییر دهید، بخش Channel را پیدا کنید و ۱، ۶ یا ۱۱ را امتحان کنید. 
۲) کیفیت صفحه نمایش یا display بسیار بد است 

با کلیک راست بر روی desktop، تنیم صفحه نمایش را بررسی کنید، در ویندوز XP به بخش Properties و در ویندوز ویستا به Personalize بروید و از آنجا Settings را انتخاب کنید. اگر نمیتوانید رزولوشن یا کیفیت رنگ را افزایش دهید، دکمه Advanced, Adapter را انتخاب کنید. اگر اداپتور VGA استاندارد یا هر اداپتور دیگر .................

در آنجا فهرست شده بود، یک درایور مخصوص به نوع PC را دانلود کنید. 
اگر اداپتور موجود بود، یک نسخه از درایور قبل از آن را امتحان کنید. در ویندوز XP به ترتیب بر روی Properties, Driver, Roll Back Driver کلیک کنید در ویستا Personalization Control Panel را باز کرده و به ترتیب بر Display Settings, Advanced Settings, Properties کلیک کرده و در نهایت Driver, Roll Back Driver را انتخاب کنید. 
۳) چاپگر شما مطالب بی ربطی را چاپ میکند 
این احتمال وجود دارد که یک دستور چاپ کنسل شده به خوبی از حافظه چاپگر پاک نشده باشد، چاپگر را چند دقیقه خاموش و مجددا روشن کنید. در این بین این کار را انجام دهید: بر روی منوی Start در ویندوز XP به سراغ Printers and Faxes و در ویستا به Printers بروید و تمام دستورات چاپ را پاک کنید. اگر مشکل ادامه پیدا کرد، درایور چاپگر را مجددا نصب کنید. 
۴) چاپگر از پیش تعیین شده یا default دیگر عمل نمیکند 
بعضی از برنامه های کاربردی مانند OneNote مایکروسافت، به عنوان انتخاب خروجی خود نوعی ابزارهای مانند چاپگر را نصب میکنند و بعضی از آنها این چاپگر مجازی را به عنوان چاپگر اصلی تعیین میکنند. برای حل این مشکل به منوی Start رفته، گزینه Run را انتخاب کنید و در آن عبارت control printers را تایپ کرده، دکمه Enter را بزنید. چاپگر مورد نظر خود را با کلیک راست انتخاب نموده و گزینه Set as Default Printer را انتخاب کنید. 
۵) شما هر روز با پیامهای مکرر error در زمینه مشکلات حافظه مواجه میشوید 
برای بررسی اینکه آیا RAM واقعا مشکل دارد یا خیر، برنامه رایگان MemTest۸۶ را دانلود کرده و آنرا بر روی دیسک بوت قرار داده سپس تستهای موجود در آنرا انجام دهید. 
۶) کامپیوتر شما به شدت آهسته آغاز به کار میکند 
در منوی Start، گزینه Run را انتخاب کرده و در آن عبارت msconfig را تایپ کنید. سپس بر روی Startup کلیک کرده و تمام برنامه های کاربردی که بر روی روی آن بالا می آیند را بررسی کنید. هر یک از مواردی را که در زمان روشن شدن و بالا آمدن وبندوز نمیخواهید، حذف کنید. اما هر بار تنها یکی از برنامه ها را حذف کنید زیرا در این میان برنامه هایی وجود دارند که برای راه افتادن سیستم لازم هستند. 
۷) فایلهای ویدئویی بدون صدا یا تصویر پخش میشوند 
به احتمال زیاد رمزگذار یا codec دستگاه شما تاریخ گذشته است. بهترین راه به روز رسانی کامل آن است که از طریق برنامه هایی چون ACE Mega CodecS و K-Lite Codec انجام پذیر است. 
۸) یکی از کلیدهای صفحه کلیدتان شکسته است. 
اگر بخشی از کلید شکسته است، آن را با یک کلید بدون استفاده مانند کلید Insert عوض کنید. کلیدهای لپ تاپ برای جایگزین شدن یا تعویض روشهای مختلفی دارند که معمولا در وب سایتهای آنها وجود دارد. 
۹) شما یکی از پینهای ورودی port یا کابل را کج کرده اید 
معمولا استفاده از انبردست، وضعیت را بدتر میکند، برای این کار بهترین وسیله یک مداد اتود با اندازه مغزی بزرگ است که معمولا به انواع این پینها میخورد.کافی است پین را در محل قرار گیری مغزی مداد قرار دهید و آنرا صاف کنید. 
۱۰) مواد موجود در فولدرها تنها با نشانه های بزرگ نمایش داده میشوند 
برای تصحیح این حالت باید تنظیم از پیش تعیین شده یا default را در ویندوز تغییر دهید. شکل نمایش مورد نظر خود را در هر فولدری که باز باشد انتخاب کنید، سپس بر روی گزینه های Tools, Folder Options کلیک کرده، گزینه tab را انتخاب کنید و سپس بر روی Apply to All Folders کلیک کنید تا این شیوه نمایش برای تمام فولدرها منظور شود.

ناسازگاری سخت‌افزارها

سال‌ها عدم سازگاری بین سخت‌افزارها، معضلی در زمینه محاسبات بود. دستکاری IRQ (شماره در خواست وقفه) و پورت‌های COM نیز باعث پدید آمدن مشکلات دیگری از جمله اتلاف وقت بود. علاوه بر آن هر دفعه که یک وسیله جانبی جدید را اضافه می‌کردید، باید کل تنظیمات را تغییر می‌دادید و این امر نیاز به تمرین و مهارت بسیاری داشت. 
خوشبختانه استانداردهای موجود در ویژگی Plug-and Play تا حد زیادی به رفع مشکلات موجود کمک کرد و سیستم عامل‌های جدید در مدیریت سخت‌افزارها از سیستم‌های قبلی بسیار بهتر و پیشرفته‌تر هستند.....
اما باز هم گاهی اوقات برخی از این ناسازگاری‌ها بروز می‌کند، هر چند بر طرف کردن آن نسبت به روزهای بد گذشته بسیار آسان‌تر شده است. بروز این گونه تعارضات تهدیدی برای ثبات سیستم به شمار می‌روند. در این مقاله برخی از ناسازگاری‌های سخت‌افزاری که ممکن است با آنها مواجه شوید را معرفی کرده و در ضمن راهکارهای مقابله با آنها را نیز برایتان شرح خواهیم داد. 
● ناسازگاری سخت‌افزاری 
حال می‌خواهیم بدانیم ناسازگاری سخت‌افزاری چیست؟ هر زمان که چند وسیله سخت‌افزاری (همچون حافظه، واحد پردازنده و یا پورت‌های معین) قصد انجام کاری روی یک منبع را داشته باشند و سیستم قادر به حل این وظایف نباشد، می‌گوییم که ناسازگاری سخت‌افزاری روی داده است. این تداخل به صورت‌های مختلف آشکار می‌شود. بعضی وقت‌ها یک قطعه سخت‌افزاری خاص به سادگی از پاسخ دادن به سیگنال‌ها باز می‌ماند یا در همان ابتدا از کار باز می‌ایستد. در پاره‌ای موارد نیز سیستم با خطایی مواجه می‌شود که بیانگر ناسازگاری در وسیله یا منبع است. شاید هم تنها نشانه‌های موجود علائمی همچون از کار افتادن سیستم، خطای GPF و ثابت ماندن صفحه نمایش باشد. 
قطعاً بسیاری از این علائم، دلالت بر مشکلاتی همچون سخت‌افزار معیوب و درایورهای خراب دارند. وقوع به ندرت ناسازگاری‌های سخت‌افزاری باعث مشکل‌تر شدن امر تشخیص شده است. البته در این مقاله سعی شده است که موارد نادر نیز توضیح داده شوند. در این صورت شما قادر به تشخیص نشانه‌های ظاهری برخی خطاهایی که در وسایل جانبی و بعضی اجزا به ندرت رخ می‌دهد، هستید. اگر راه حل مشکل سیستم شما در این مقاله نباشد جهت تشخیص مجبور خواهید بود که از طریق روش آزمون و خطا مشکل خود را یافته و دریابید که آیا واقعاً مربوط به ناسازگاری سخت‌افزاری یا مشکل دیگری است. 
● بررسی ناسازگاری 
با هر گونه ناسازگاری که مواجه هستید، باید بدانید که راه‌های متعددی جهت تشخیص و حل مشکل وجود دارد. ابتدا طرز کار Device Manager ویندوز را به خوبی بشناسید. روی آیکن My Computer کلیک راست کرده (چه از طریق دسک‌تاپ ویندوز یا منوی Start)، سپس گزینه Properties را برگزینید. در کادر محاوره‌ای ایجاد شده با نام System Properties زبانه Hardware را انتخاب و روی Device Manager کلیک کنید. در آنجا فهرستی از کلیه سخت‌افزارهای موجود در سیستم خود را خواهید یافت که دسترسی به اطلاعات جزئی هر یک از منابع اجزا، درایورها و وضعیت آنها امکان‌پذیر است. 
اگر گمان می‌برید که مشکل ایجاد شده در سیستم شما مربوط به ناسازگاری سخت‌ ‌افزاری است و اخیراً بخشی را حذف یا اضافه کرده‌اید، از منوی Action عبارت Scan For Hardware Changes را برگزینید. اگر در این مرحله مشکل بر طرف نشد با کلیک روی علامت مثبت واقع در سمت چپ هر آیتم، آن را توسعه داده و آیتم‌هایی که علامت اخطار قرمز یا زرد دارند را بررسی کنید. این علائم نشان دهنده آن است که برخی اجزای ویندوز به درستی کار نمی‌کنند. با کلیک روی علامت منفی نیز آیتم‌های ایجاد شده را می‌توانید ببینید. 
از طریق انتخاب و کلیک راست روی هر وسیله‌ می‌توانید به گزینه‌های بیشتری از Device Manager دست یابید. 
می‌توانید از طریق منوی متنی وسیله‌ای را مستقیماً غیرفعال کرده یا از حالت نصب خارج کنید. این کار زمانی مفید است که سعی در حذف مشکلات به روش آزمون و خطا را دارید. اما به خاطر بسپارید که از طریق گزینه Properties معمولاً اطلاعات مفید بیشـتری بـه دسـت می‌آوریـد. زیـر زبـانه General پـیغام Device Status را مرور کنید. تنها به پیغام ویندوز که این وسیله به خوبی کار می‌کند، اکتفا نکنید. زبانه Driver واقع در بخش Device Manager به صورت خلاصه اطلاعاتی در مورد درایورهای هر وسیله در اختیار می‌گذارد. نقش درایورها از آن جهت که به عنوان رابطی بین ویندوز و سخت‌افزار عمل می‌کنند بسیار حیاتی است. به روز نگهداشتن درایورها عامل موثری در پیشگیری از بروز ناسازگاری‌های سخت‌افزاری است. 
از طریق کلیک روی گزینه Update Driver، می‌توانید پایگاه داده مایکروسافت را بررسی کنید. اما روش بهتر این است که در وب‌سایت سازنده قطعه سخت‌افزاری خود، آخرین نسخه سخت‌افزاری را از اینترنت دریافت کنید. قبل ا‌ز آنکه به کار خود ادامه دهید، درایورهای ارتقا یافته را نصب کنید. برخی ناسازگاری‌های سخت‌افزاری با نصب درایورهای ارتقا یافته، خود به خود از بین می‌روند. از سوی دیگر،‌ اگر گمان می‌برید که مشکل ایجاد شده به خاطر نصب نسخه ارتقا یافته درایور است گزینه Roll Back Driver را از Device Manager برگزیده و دستورات را بازیابی کنید. 
اگر دلیل ناسازگاری، قطعات داخلی هستند (مانند کارت‌های توسعه، هارددرایوها و حافظه سیستم)، درب کیس را باز کرده و از آن طریق مشکل حاصله را بر طرف کنید. رفع ایراد در پیکربندی سخت‌افزار از طریق آزمون و خطا، روندی طولانی بوده که نیاز به بارها راه‌اندازی مجدد دارد. 
● ناسازگاری کارت‌های گرافیکی 
از جمله عوامل مشکل‌زا در بـروز این گونه ناسازگاری‌ها کارت‌های گرافیکی هستند. اگر پس از اضافه، حذف یا تنظیم یک آداپتور گرافیکی یا سایر کارت‌های سخت‌‌افزاری که توسط PCI ،AGP یا سایر شیارهای ماردبرد به سیستم متصل می‌شوند با مشکل مواجه شدید، اولین حدس و گمانتان باید به کارت‌ گرافیکی باشد. کارت‌های گرافیکی از منابع بسیاری از ماشین استفاده می‌کنند. این ناسازگاری حتی با کارت‌های نامربوطی که در شـیارهای نادرست قرار گرفته‌اند نیز روی می‌دهد. 
از جمله مواقعی که ناسازگاری روی می‌دهد زمانی است که مادربردی خود دارای کارت گرافیکی توکار باشد و شما نیز به صورت جداگانه کارت گرافیکی دیگری نصب کنید. در این حالت سیستم نمی‌داند که از کدام آداپتور گرافیکی استفاده کند و در نتیجه با مشکلات عجیب تصویری مواجه خواهید شد یا شاید هم سیستم به طور کلی از کار بایستد. 
ابتدا محل قرار گرفتن آداپتورهای گرافیکی و سایر کارت‌های توسعه را بررسی کنید. 
اگر کارت گرافیکی جدیدی به شیار AGP افزوده‌اید، نزدیک‌ترین شیار PCI را بررسی کنید. بعضی اوقات AGP و اولین شیار PCI در منابع مادربرد مشترک هستند، بنابراین می‌توانید از یکی یا دیگری استفاده کنید. اگر دستگاه شما تنها دارای یک شیار برای کارت گرافیکی است، کارت‌های دیگر را جا به جا کنید. پس از هر بار پیکربندی، کامپیوتر را مجدداً راه‌اندازی کنید. 
اگر گمان می‌برید که ناسازگاری در اثر کارت گرافیکی توکار و یک کارت جدید است، باید آداپتور گرافیکی مادربرد را از طریق Device Manager از حالت فعال خارج کنید. ابتدا مطمئن شوید که تمام فرامین و مراحل نصب که توسط سازنده کارت ارائه شده است را اجرا کرده‌اید. سپس گزینه Device Manager را یافته و گروه Display Adapters را توسعه دهید. روی هر بخش ویدئویی که غیر مرتبط با کارت گرافیکی جدیدتان است کلیک راست کرده و گزینه Disable را انتخاب کنید. ممکن است لازم باشد برای دستیابی به ترکیب صحیح، اجزای متعددی را فعال یا غیر فعال کنید، اما هدف نهایی غیر فعال ساختن کلیه عملکردهای گرافیکی توکار و فعال ساختن ویژگی‌های کارت گرافیکی جدید است. 
● تجهیزات USB 
اگر هنگام کار با سخت‌افزارهای متصل به USB دچار مشکل می‌شوید یا پس از نصب وسیله‌ای از طریق USB سیستم دچار اشکال می‌شود، لازم است برای تشخیص مشکلات از روش آزمون و خطا استفاده کنید. در این میان هاب‌های USB از نظر ایجاد مشکل پس از نصب، شناخته شده‌ترین وسایل هستند. بنابراین ابتدا هر وسیله را زمانی که مستقیماً به پورت‌های USB متصل می‌کنید، آزمایش کنید. اگر هر یک به تنهایی و به درستی کار کرد، سعی کنید دوباره آنها را از طریق هاب متصل کنید. اگر مشکلات مجدداً ظاهر شدند سعی کنید از طریق هاب وسایلی که مستقیماً به پورت‌ها متصل شده‌اند را به طرق مختلف پیکربندی کنید. 
چنانچه هنوز تداخل‌ها و ناسازگاری‌ها ادامه دارند در حالی که تمام وسایل مستقلاً به کار خود ادامه می‌دهند باید یک هاب USB جدید خریداری کنید. هاب‌هایی که برق آنها به طور مستقل تامین می‌شود، نسبت به آنهایی که برق آنها از سیستم و از طریق USB تامین می‌شود، کمتر باعث تداخل و ناسازگاری هستند. 
در برخی موارد نادر، خود وسایل حتی بدون هاب نیز باعث عدم سازگاری می‌شوند. در این گونه موارد برای شناسایی این وسایل باید دست به شیوه آزمون و خطا زد. اغلب دستگاه‌های جدید دارای گروه‌های متعددی از پورت‌های USBهستند (در قسمت‌ جلو، روی مادربرد و کنار کیس). بنابراین می‌توانید این گونه وسایل مشکل‌زا را در بخش‌های جداگانه به دستگاه متصل کنید. نهایتاً باز هم وسایلی را خواهید یافت که به طور کامل با سایر وسایل کار نمی‌کنند. 
● ماجول‌های حافظه 
یکی دیگر از منابع شایع در بروز ناسازگاری، حافظه سیستم است. با نصب یک RAM جدید احتمالاً شاهد ناسازگاری آن با حافظه قدیمی یا سایر اجزای سیستم خواهید بود و یا شاید از همان ابتدا با مشکل مواجه شوید و هیچ چیز مانند یک حافظه بد و خراب در سیستم مشکل‌زا نیست. 
اگر پیغامی که به صراحت مشخص کند حافظه دارای ناسازگاری است،‌ دریافت کنید فرد بسیار خوش‌شانسی هستید. اگر سیستم دچار یک ناپایداری عمومی شده است که غیر مرتبط با وسیله سخت‌افزاری خاصی است، باید به سراغ RAM سیستم بروید؛ مگر آنکه اخیراً حافظه سیستم را تعویض، اضافه،جابه‌جا و یا تنظیم کرده باشید. در هر یک از این حالات، ماجول‌های حافظه را جابه‌جا یا از نو مرتب کنید تا مشکل برطرف شود. ارتقای حافظه نیز در هر حالتی مفید است. 
● مشکلات IRQ 
آخرین مسئله نیز مربوط به IRQ قدیمی و DMA است. اگر شما با سخت‌افزار موازی (یا سریال) یا وسایلی که متکی به سیستم نـبوده و برخلاف نـسخه‌های توکار هـستند (مـانند کــارت‌های شــبــکه،‌ مــودم‌ها یــا پــورت‌های FireWire) سر و کار دارید، می‌تـوانید مـنابع آنـها را بـه صورت دسـتی تنظیم کـنید. بدین منظور گزینه Device Manager ویندوز را باز کرده و روی پورت‌ها و وسایل کلیک راست کنید. سپس زبـانه Resources را انـتـخاب کـرده و بـبـیـنیـد کـه آیـا کـادر Use Automatic Settings در دسترس است یا خیر؟ در اغلب موارد که ویندوز XP نصب باشد، این گزینه انتخاب شده است، اما گزینه به صورت خاکستری رنگ است یعنی شما چاره‌ای جز قبول این گزینه نـدارید. 
بـرای آنـکه مـنابع را طوری تـنظیم کنید که به طور دستی نیز قابل پیکربندی شوند، می‌توانید تنظیمات خودکار را از حالت انـتخاب خـارج کرده و خـودتان منابع را تنظیم کنـید. کادر را از حـالت انـتخاب خارج کـرده و هر یک از پیکربندی‌های قابل دسترس را از فهرست Setting Based On انتخاب کنید. اگر قصد دارید که برخی منابع خاص از قبیل شماره‌ تخصیص IRQ یک وسیله را به صورت دستی پیکربندی کنید در فهرست Resource Settings مقدار IRQ را انتخاب کرده و روی دکمه Change Setting کلیک کنید. 
در مـقادیر موجود پیمایش کرده و دوباره پانل اطلاعات Conflict را نـگاه کنید تا مقداری را پیدا کنید که موجب بروز ناسازگاری در وسـیله دیگر نشود. برای قبول تغییرات روی دکمه OK در کادر محاوره‌ای کلیک کرده و در صورت لزوم آن را مجدداً راه‌اندازی کنید. 
بروز ناسازگاری سخت‌افزاری اغلب باعث نابسامانی خواهد شد و برای کاربر امری دشوار است. اما خوشبختانه اغلب به ندرت اتفاق می‌افتد. با کمی صرف حوصله و روند حذف، می‌توانید راهی برای بهبود عملکرد سخت‌افزار خود بیابید.

مشکلات سخت‌افزاری کامپیوتر خود را یافته و بر طرف کنید

نرم‌افزارهای جاسوسی، فایل‌های مخدوش ویندوز و نیز نرم‌افزارهای قدیمی و ایراددار از علل اصلی کند شدن عملکرد کامپیوتر هستند. اما با تغییر تنظیمات سیستم، از برداشتن نرم‌افزارهای ایراددار از سیستم یا نصب دوباره ویندوز، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شوند. در این میان نباید کاهش سرعت ناشی از خود سخت افزار سیستم را نادیده گرفت. در ویندوز XP و ۲۰۰۰ ابزارهایی برای بررسی و رفع نقاط ضعف ناشی از سخت‌افزار وجود دارد و به روزرسانی‌های جدید ارائه شده برای این سیستم عامل‌ها، امکان احیای مجدد کیفیت سخت‌افزار را از هر زمانی آسان‌تر کرده است. برنامه System Monitor درون ویندوز، به طور دایم صدها فاکتور نشان‌دهنده کارآیی سیستم را مورد بررسی قرار می‌دهد و نتایج حاصل را برای بررسی آسان‌تر، در فایل‌های ثبت وقایع ذخیره می‌کند. برای راه‌اندازی برنامه System Monitor در سیستم عامل‌های XP و ۲۰۰۰، روی دکمه‌های Start و سپس Run کلیک کنید، سپس در کادر متنی ظاهر شده، عبارت perfmon را تایپ کرده و دکمه Enter را فشار دهید. در قاب سمت چپ از پنجره ظاهر شده، روی گزینه System Monitor کلیک کرده و سپس در نوار ابزار سمت راست روی علامت + کلیک کنید تا شمارنده‌های بیشتری را که نشان‌دهنده عملکرد کامپیوترتان به صورت همزمان هستند به سیستم بیفزایید. از منوی بازشوی Performance object، یکی از گروه‌ها را انتخاب کنید و سپس در لیست زیر آن یک شمارنده را انتخاب کنید و روی گزینه Add کلیک کنید 
برای خواندن توضیح مربوط به شمارنده انتخاب شده، روی دکمه Explain کلیک کنید. 
نمودارهای برنامه System Monitor می‌توانند به شما در یافتن نواحی ایراددار کمک کنند، اما برای ارزیابی اعداد مربوط به کارآیی کامپیوتر خود، بهتر است نتایج عملکرد کامپیوتر در‌طول چند ساعت یا چند روز را بررسی کنید. در‌حال حاضر و با ارائه برنامه performance Monitor wizard از سوی شرکت مایکروسافت، ثبت و ضبط این اطلاعات در فایل‌های ثبت وقایع آسان‌تر شده است. 
بسیاری از شمارنده‌های System Monitor داده‌های فنی‌ خاصی را نشان می‌دهند که برای یک کاربر معمولی کامپیوتر کم‌اهمیت هستند. اما بعضی از این شمارنده‌ها و معیارهای مورد بررسی توسط آنها می‌توانند برای هر کسی مفید باشند و به‌راحتی مشخص کنند که آیا سیستم شما به ارتقای RAM یا یک پردازنده سریع تر یا هارددیسک پرسرعت‌تر نیاز دارد یا خیر. در این مقاله موارد معمول مورد بررسی قرار می‌گیرند. 
RAM: دو شمارنده مفید مرتبط با عملکرد حافظه موقت عبارتند از: حجم حافظه در دسترس (Available Bytes) و سرعت حافظه بر مبنای تعداد صفحه قابل پردازش در دقیقه (Pages/sec). مورد اول مقدار فیزیکی حافظه موقت قابل استفاده برای ویندوز را نشان می‌دهد، مورد دوم مدت زمان لازم برای دسترسی صفحات حافظه را نشان می‌دهد. این واحد مقدار زمانی است که طول می‌کشد تا یک صفحه از حافظه مجازی اختصاص داده‌ شده به ویندوز از هارددیسک به حافظه موقت انتقال یابد. اگر مقدار حافظه در دستـرس به کمتـر از ۱۰ درصد حافظه موقت کـاهش یـابد و در همان زمـان شمـارنده تعـداد صفحه در ثـانیه به سـرعت افـزایش یابد، به این معنی است که برای پشتیبانی از نرم‌افزارهایی که در حال حاضر بر روی سیستم شما در حال اجرا شدن هستند، به قدر کافی RAM در اختیار ندارید. 
CPU: درصد مربوط به شمارنده زمان پردازنده که در زیر ناحیه مربوط به فاکتورهای پردازنده قراردارد، مقدار استفاده از این منبع را نمایش می‌دهد. شروع به کار نرم‌افزارهای سیستم یا بعضی از رخدادهای دیگر می‌تواند نود تا صد درصد ظرفیت پردازشی پردازنده را به خود اختصاص دهد، اما اگر شمارنده به طور دایم اعلان می‌کند که بیش از هشتاد درصد از ظرفیت پردازنده مورد استفاده قرار گرفته است، بدین معنا است که حجم کاری سیستم شما بیشتر از توانایی پردازنده مورد استفاده است. اگر پردازنده شما دو هسته مجزا داشته باشد، آنگاه می‌توانید شمارنده‌ها را برای هر پردازنده به صورت جداگانه تنظیم کنید یا آنکه به همان صورت از یک شمارنده برای هر دو پردازنده استفاده کنید. 
هارددیسک در گزینه نمایش فاکتورهای هارددیسک، شمارنده مربوط به درصد استفاده از هارددیسک، مدت زمانی را که هارددیسک برای خواندن یا نوشتن داده نیاز دارد، نمایش می‌دهد. اگر بیشتر از یک دیسک در اختیار دارید، دیسکی را که می‌خواهید مورد بررسی قرار دهید، انتخاب کنید (سیستم‌هایی که از درایوهایRAID مجزا بهره می‌برند که به هم متصل شده و همانند یک درایو عمل می‌کنند، باید برای اندازه گیری درصد استفاده از هارددیسک از گزینه مربوط به ناحیه عملکرد دیسک منطقی"LogicalDisk" استفاده کنند) اگر هارددرایو شما در بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ درصد زمان روشن‌ بودن کامپیوتر، در حال کار کردن است؛ لازم است آن را تعویض کنید. 
دفترچه راهنمای مربوط به قطعات کامپیوترتان ممکن است بعد از خرید گم شود. در صورت نیاز، می‌توانید راهنمایی‌های لازم در مورد هر قطعه سخت‌افزاری را از سایت تولیدکننده آن تهیه کنید. اما مراجعه به سایت‌های مختلف وقت گیر است. به جای مراجعه به چند سایت می‌توانید به سایت UserManualGuide واقع در آدرس www.usermanualguid.com مراجعه کنید. این سایت یک مجموعه کامل از دفترچه‌های راهنمای قابل دریافت برای انواع قطعات سخت‌افزار را به زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد.

ترفندهای سخت‌افزاری

به جریان انداختن مداوم خروجی در چاپگر لیزری 
چاپگرهای لیزری اختصاصی علاوه بر مزیت کیفیت چاپ در چاپگرهای مشابه گرانقیمت خود با قیمتی معادل یک چاپگر جوهرافشان ارزان و مقرون به صرفه نیز هستند ولی فاقد یک بخش IT برای اجرای دائمی هستند. در اینجا نحوه حل مشکلاتی که ممکن است یک چاپگر لیزری برای شما بوجود آورد، بیان شده است. 
● جستجوی ویزارد: 

ویزارد Printing Troubleshooter ویندوز روی مشکلات ابتدایی و اولیه تمرکز دارد ولی امتحان آن ارزشمند است. در ویندوز XP گزینه Help، Start و Support را انتخاب کرده و در پنجره Search عبارت List of Troubleshooters را تایپ نمایید و بعد Enter را فشار دهید.

در پنجره سمت چپ روی List of Troubleshooters (لیست عیب یابها) را کلیک کرده و از لیست سمت راست Printing Trouble Shooter را انتخاب نمایید و از بقیه مراحل پیروی کنید، در ویندوز ۲۰۰۰ نیز روی گزینه Start و Help را کلیک کرده و در جدول Contents عبارت Troublesshooting and Maintcnace را انتخاب کنید. Troubleshooterهای (عیب‌یابهای) ویندوز ۲۰۰۰ را انتخاب کرده و در لیست ویزاردهای مخصوص عیب‌یابی در پنجره سمت راست روی کلمه print (چاپ) را کلیک کنید و از بقیه مراحل پیروی نمایید. جهت باز کردن ویزارد در ویندوز Me نیز روی Start و help را کلیک کرده و در پنجره Troubleshooter، Search را تایپ نمایید و بعد روی Go را کلیک کنید. در ویندوز ۹۸، به ترتیب Windows ۹۸ Troubleshooters، Troubleshooting، Contents، Help، Start و Print را انتخاب کرده و پس از ویزارد پیروی کنید. 
کنترل مقدمات و اصول اولیه: اگر چاپگر شما وصل است ولی برق در آن جریان ندارد و کار نمی‌کند به فیوز یا اتصال دهنده مدار روی محافظ برقی که چاپگر شما به آن وصل شده است نگاهی بیندازید. هر دو انتهای کابل موازی یا USB را که چاپگرتان را به کامپیوتر وصل می‌کند کنترل و تنظیم نمایید. 
بسیاری از چاپگرهای لیزری دارای یک کنترل مخصوص قطع و وصل روی پانل جلو هستند که ممکن است به طور تصادفی دچار آسیب گردد. 
● چاپ یک صفحه آزمایشی: 
بیشتر چاپگرها وقتی روشن هستند با فشردن یک یا چند کلید روی کنترل پانل بطور خودکار یک چاپ آزمایشی را انجام می‌دهند. اگر این صفحه ازمایشی خوب چاپ شود پس مشکل از طرف کابل داده، کامپیوتر یا حتی نرم‌افزار شما است ولی اگر خروجی خوب نباشد، به نموار زیر که شامل لیستی از مشکلات و راه‌ حل‌ها می‌باشد مراجعه نمایید. 
دستیابی به تازه‌ترین‌ها: جدیدترین درایور و نرم‌افزار را برای چاپگر خود نصب نمایید. هر دوی آنها باید از طریق سایت وب سازنده در دسترس باشند. به منظور نصب یک درایور جدید در ویندوز XP ، ابتدا Start و Printers and faxes و سپس عبارت Add a Printer را که در زیر printer Tasks در نوار اکسپلورر در پنجره Printers and faxes قرار دارد، انتخاب نمایید. در ویندوز ۲۰۰۰، Me و ۹۸ درایور چاپگر (راه انداز چاپگر) را حذف کرده و مجددا آنرا نصب نمایید. لذا Settings، Start و printers را برای باز کردن پنجره Printers انتخاب کنید. با کلید سمت راست موش روی پرینتر را کلیک کرده و Delete را انتخاب کنید (اگر برای عمل حذف کردن از شما سوال شد کلمه Yes را انتخاب کنید)، سپس پنجره Printers را دوباره در صورت بسته بودن باز کنید و دو بار روی Add Printer را کلیک کرده و عمل نصب مجدد را تکمیل نمایید. 
● جلوگیری از گیرکردن و بازماندن کاغذ در چاپگر 
همیشه کاغذهای بازمانده در چاپگر را با کشیدن آن در جهت صحیح حرکتی خارج کنید. اگر چاپگر شما به طور مرتب گیر می‌کند، آنرا قطع کرده و بگذارید خنک شود سپس کارتریج پودر جوهر آن را در آورید و قسمت داخلی را بابت بازمانده‌هایی که ممکن است مانع حرکت و خروج کاغذ شود امتحان و بررسی نمایید. 
● کنترل اتصالات خود: 
اگر چاپگر شما از اتصال USB استفاده می‌کند، Device Manager را باز کرده و بدنبال یک x قرمز رنگ یا علامت تعجبی (!) بگردید که در یک دایره زردرنگ کنار هر لیست دستگاه USB قرار دارد. در ویندوز XP، ۲۰۰۰ و Me روی گزینه Start را کلیک کنید و سپس کلید سمت راست موش روی My Computer را کلیک کرده و سپس Hardware، Properties و Device Manager را انتخاب نمایید. این آیکون‌ها می‌توانند مشکل اتصال چاپگر شما با کامپیوترتان را مشخص نمایند. اگر چاپگر شما در هنگامیکه سیستمتان از حالت خواب یا تعلیق بیرون می‌آید، کار نمی کند باید دوبار روی هر زیرمجموعه لیست شده در زیر USB را کلیک کرده و Power Management را انتخاب نمایید و سپس عبارت "A now the Computer to turn off this device to save power" را از حالت انتخاب در آورید. اگر از یک هاب USB استفاده می‌کنید، ببینید که آیا چاپگر شما به طور مستقیم ب ه پورت USB روی کامپیوتری که مشکل را حل می‌کند وصل شده است یا نه.

بازیافت پیشرفتهٔ اطلاعات پاک شده در کامپیوتر

اطلاعاتی که بر روی کامپیوتر توسط عواملی مانند صدمات سخت افزاری، پاک کردن و فرمت کردن
از بین می روند، لزوماً غیر قابل دسترس محسوب نمی شوند. غیر قابل دسترس بودن اطلاعات بدین معناست که سیستم عامل دیگر به آنها دسترسی ندارد. در چنین حالتی، اغلبِ آنها را می شود با برنامه های خاص و سرویس های پیشرفتهٔ بازیافت اطلاعات دوباره برگرداند. هزینهٔ بازیافت این اطلاعات، بسته به میزان خسارت وارد شده متفاوت است.به عنوان مثال، تصور کنید که یک Laptop ۳ روز در یک نهر آب قرار گرفته، یا حریق، همهٔ کامپیوترها و.............
Raid-System ها را سوزانده و آب کرده است، هارد با سر و صدای زیادی که از خود تولید می کند، از Head-Crash کردن خود خبر می دهد، ویروسی اطلاعات را پاک، Master Boot Record را نابود یا باعث بروز اشتباه در فایل سیستم می شود. حتی خود Clean-Up-Utility بعضی اوقات فایل های مهم را از هم جدا می کند. گاهی هم خود کاربران وقتی که در حالتهای عصبی قرار می گیرند، پارتیشنی را به اشتباه فرمت یا دایرکتوری را پاک می کنند.تحقیقات نشان می دهند که صدمات سخت افزاری با ۴۴% بیشترین سهم را در پاک شدن و گم شدن اطلاعات دارند. سایر علتها به ترتیب عبارتند از: ۳۲% به کار گیری فرامین اشتباه توسط کاربر، ۱۴% خطاهای برنامه و ۷% ویروس های کامپیوتری.هنگام بروز چنین مشکلاتی اغلب کاربران موضوع را تمام شده فرض کرده و تسلیم آن می شوند. زیرا تصور می کنند که این اطلاعات، دیگر از دست رفته است. اما واقعیت، چیز دیگری است.اگر فقط اشتباهات منطقی در ابزار ذخیرهٔ اطلاعات ( شامل هارد، دیسکت، CD و ... ) به وجود بیاید، حتی خود شخص در این زمینه می تواند با نرم افزارهای مناسبی اطلاعات از دست رفته را دوباره بازیافت کند. کاربرانی که فایل، دایرکتوری یا پارتیشن هایی را به اشتباه پاک می کنند یا ابزار ذخیرهٔ اطلاعات را دوباره فرمت می کنند، در واقع به خود اطلاعات ضربه نمی زنند. با اینکه اطلاعات، برای سیستم عامل و سرپرستی File System دیگر وجود خارجی ندارند، اما در واقع هنوز روی این ابزار ضبط اطلاعات قرار دارند و به راحتی و به طور کامل توسط Recovery-Utility قابل بازیافت هستند. بنابراین، نباید ابزار ضبط اطلاعات دور انداخته شود. CD-Rom های سوخته یا غیر قابل خوانده شدن هم نباید توسط کاربران دور انداخته شوند. به کمک برنامه های بازیافت اطلاعات، این اطلاعاتِ غیر قابل دسترس برای شخص دیگری قابل دسترس خواهند شد. بنابراین، کسی که این ابزار ضبط اطلاعات را دور بیندازد، در قبال قرار گرفتن این اطلاعات در دست شخص دیگری مسئول خواهد بود.قبل از اینکه عملیات نجات اطلاعات انجام شود، موارد زیر باید مدنظر قرار بگیرد. اگر مشخص نیست که چه نوع صدمه ای باعث عدم دسترسی به اطلاعات شده است، کاربران باید خیلی مواظب باشند. زیرا که ممکن است هنگام Restart کامپیوتر، سیستم، به واسطهٔ ایجاد فایل های موقتی در سکتورهایی که اشتباهاً کامپیوتر آنها را به صورت خالی فرض کرده، اطلاعات مهم را روی آن Overwrite کند؛ اطلاعاتی که بعداً به سختی قابل بازیافت خواهند بود. همچنین هنگام راه اندازی مجدد سخت افزار مثلاً هارد، این امکان وجود دارد که حرکت هد خواننده و نویسندهٔ اطلاعات باعث، گم شدن گسترده تر اطلاعات شود. اصولاً هنگام بروز خطاهای فیزیکی هارد مانند Crash کردن هد، توصیه نمی شود که شخصاً اقدام کنید. اگر این خطا تنها در ارتباط با خطاهای منطقی باشد، برنامه های بازیافت و نجات اطلاعات از هزینهٔ بالای بازیافت آن در آزمایشگاهها جلوگیری می کند.ویروسها و موارد دیگر اگر یک ویروس Master Boot Record یا(File Allocation able) FAT را تخریب کند، هارد اطلاعات را دیگر نمی تواند بخواند، اما خللی در ماهیت واقعی آنها داده نمی شود. چنین اطلاعاتی شبیه کتابی است که شماره صفحه و فهرست ندارد و صفحات آن در هم و برهم است. یعنی همهٔ کتاب موجود است، ولی چون نظم ندارد، عملاً غیر قابل استفاده است. کسی که پس از پدیدار شدن خطای منطقی، نرم افزاری را دوباره نصب می کند، خطر Overwrite شدن روی اطلاعات قدیمی را افزایش می دهد. در چنین حالتی، یا نجات اطلاعات بسیار مشکل می شود یا اینکه فقط به کمک افراد متخصص در Recovery-Labor ها امکان پذیر می شود. 
ابزارهای متعددی برای استفاده کاربران جهت بازیافت اطلاعات وجود دارند. این ابزارها، بسته به نوع برنامه، هم برای سیستم Dos وجود دارد و هم برای سیستم های وینــدوز ۹۵ ، ۹۸ ، Me ، NT و ۲۰۰۰ . R-Studio از ســری ابــزارهای R-Tool و File Recovery For Windows از سری تکنولوژی LC در حال حاضر برای ویندوز XP ارائه می شوند. اصولاً امکان نجات اطلاعات بر روی دیسکت، هارد و نوارهای مغناطیسی به صورت محلی و از طریق شبکه با استفاده از اتصالات TCP/IP امکان پذیر است. علاوه بر این، برای محدوده های شبکه، راهکار خاصی وجود دارد، مانند Stellar Phoenix برای Novell Netware . 
محصولاتی مانند File recovery For Windows ، سیستم های Raid و Soft-Raid را نیز پشتیبانی می کند. همچنین دارندگان دوربین های دیجیتالی به کمک آن می توانند اطلاعات پاک شده خود را تحت هر شرایطی بازیافت کنند، چون این تسهیلات نیز برای جایگزاری با Smart Media ، Compact Flash و Memory Sticks مناسب است.فرمت به کار رفتهٔ فایل سیستم، نقش تعیین کننده ای برای بازیافت اطلاعات ندارد. برای هر فرمت به کار رفته تحت ویندوز مانند NTFS,FAT۳۲,FAT۱۶,Fat۱۲ و NTFS۵ یک ابزار بازیافت مناسب وجود دارد. در همان حال که File Scavanger جهت نجات فایل های پاک شده تحت NTFS به کار می رود، Easy Recovery ۵.۱ Professional تمامی فرمت ها را پشتیبانی می کند و مزیت آن، به شرطی که فرمت فایل سیستمی که در آن اطلاعات بازیافت شونده قرار دارند، مشخص باشد، سرعت بالای آن در بازیافت اطلاعات است. به علاوه Easy Recovery بازیافت در Raw-Modus را نیز امکان پذیر می سازد. در این حال به همه واحدهای فایل ها، یک شماره ویژه به عنوان اسم اختصاص داده می شود این شماره، پیدا کردن فایل های مشخص را مشکل تر می کند. اما این برنامه شاخص های فایل ها (Extension) را نزد خود نگه می دارد. 
بازیافت فایل های خراب Office 
اغلب ابزارهای بازیافت مانند Final Data Enterprise ، اطلاعات را بدون توجه به فرمت فایل کنونی آنها دوباره بازیافت می کند. R-Studio همچنین فایل های فشرده و کدگذاری شده را بازیافت 
می کند.محتوای برنامه Office-Recovery-Suite ۲.۰ Professional عبارت است از قراردادن یک ردیف از Add ها برای کاربردهای Excel , Access , Microsoft-Office Word و PowerPoint .این نرم افزار پس از نصب، با فرمان Recover یک عملکرد بازیافت را در منوی File برنامه Office کنونی اجرا می کند. پس از فعال کردن دستور، کاربر فایلی را که به عنوان مثال به واسطهٔ حملهٔ ویروسی، فروپاشی سیستم یا دستور اشتباه، آسیب دیده است، انتخاب و روی Open کلیک می کند.پس از آن، فایل هایی، که اغلب آنها را اطلاعات فرسوده شده و بازیافت شده تشکیل می دهد، به خاطر مسائل حفاظتی در یک Document جدید نگهداری می شوند. به این ترتیب، این برنامه به فایل های مرجع خراب دوباره آسیب نمی زند. تحت Excel می شود بر حسب میزان خرابی فایل، تحت شرایطی ساختارهای جداول چند منظوره به همراه متن ها، مرجع ها، فرمت ها و دستورها را بازیافت کرد. از طرفی ابزارهای بازیافت برای استفاده از Office اجازه می دهند که از اطلاعات نسخه های جدید Excel تحت یک نسخهٔ قدیمی استفاده شود. درباره عملکردهایی مثل فرمت های مشخص که فقط توسط Excel ۲۰۰۲ پشتیبانی می شوند، کاربران باید از Excel ۹۷ صرفنظر کنند. 
بازیافت E-Mail های پاک شده 
برنامهٔ Final-E-Mail یکی از برنامه هایی است که برای بازیافت E-Mail های پاک شده و زیر مجموعه های آن شامل Sent , Draft , Folder Inbox یا Trash طراحی و ساخته شده است. تک تک فایل های .EML به همان اندازهٔ فایل های .DBX و فرمت Folder های .DBX و .MBX که مورد استفادهٔ Outlook Express , Outlook و Eudora-Mail قرار می گیرد، قابل بازیافت هستند. همچنین برنامهٔ Netscape Mail نیز پشتیبانی می شود.پس از استارت Final-Data که برنامه Final-E-Mail را نیز شامل می شود، اول باید درایوی که E-Mail های گم شده در آن قرار دارند، انتخاب شود. از طریق منوی File به فرمان Find دسترسی می یابید. پس از آن باید شاخص فایلِ به کار رفته، مثلاً .DBX وارد شود و با اجرای دستور Find عملیات جستجو فعال شود. سپس این برنامه همهٔ فایل های .DBX را لیست می کند.Final-Data پس از نشان زدن فایل Outlook.dbx و انتخاب دستور Recover E-Mail File از طریق منوی Repair ، تک تک قسمتها شامل فرستنده، موضوع، اندازه و تاریخ فایل را لیست می کند. اکنونE-Mail ها با اجرای دستور Recover توسط شخص قابل بازیافت است. همهٔ این کارها تا زمانی عمل می کند که اطلاعات جدید روی فایل های پاک شده قبلی جایگزین نشوند. 
کمک های پیشرفته و حرفه ای 
از آنجا که امکان بازیافت هر فایل آسیب دیده ای وجود ندارد، قیمتهای بین ۳۵ تا ۱۰۰۰ دلار آمریکا برای برنامه های نجات اطلاعات، کمی قابل تامل است. به همین خاطر، اغلب تولید کنندگان این برنامه ها، نسخه های آزمایشی این برنامه ها را جهت Download در اینترنت ارائه می کنند. اما این برنامه ها خیلی محدود هستند. برای مثال، به واسطهٔ استفاده از این برنامه ها فقط نجات فایل هایی با حجم ۴ ، ۱۰ یا ۱۵ کیلو بایت میسر است، ولی این برنامه ها مشخص می کنند که چه فایل هایی تحت چه شرایطی قابل بازیافت هستند. نسخه های رایگان Ontrack ، ابزارهای ضبط اطلاعات را تحلیل می کنند، فایل هایی را که با نسخهٔ کامل قابل بازیافت می باشند، تست می کنند و به یک فایل اجازهٔ بازیافت می دهند.اگر خود محدودهٔ اطلاعات آسیب دیده باشد، مثلاً به واسطهٔ Overwrite یا خطاهای سخت افزاری مثل Crash هارد، آن وقت نجات اطلاعات در محلهای مورد نظر غیر ممکن است، ولی در اطراف قسمت آسیب دیده، سکتورهای سالم زیادی وجود دارد.در اتاقهای مخصوص در آزمایشگاههای Ontrack , Vogan یا Ibas برای متخصصان این امکان وجود دارد که اطلاعات درست را بازیافت کنند، بویژه در مورد کامپیوترهایی که مدت زمان طولانی در آب دریا قرار گرفته باشند یا در آتش سوزی سوخته باشند ( صفحهٔ هارد از کبالت و نیکل ساخته شده و تا دمای ۷۰۰ درجه سانتیگراد تحمل دارد. در چنین حرارتی فقط مشتی خاکستر از خانه باقی خواهد ماند.)برای آنالیز صفحات هارد، متخصصان Ibas از یک دستگاه ساخته شده به نام Pattern Analyzer استفاده می کنند. آنها توسط این دستگاه صفحات هارد را باز می کنند و به آن حرکت دورانی می دهند که کنترل شده نیز باشد. بدین ترتیب، عمل خواندن محدوده های کوچک و غیر آسیب دیده صفحهٔ هارد امکان پذیر می شود.هد خواننده را که توسط دست قابل هدایت است و از طریق سیگنال های یک اسیلوگراف در مدار قرار می گیرد، می توان در مکان و موقعیت مورد نظر قرار داد. در محلهای خوانده شده روی هارد در قسمت هد خواننده، به خاطر مغناطیس موجود جریان الکتریسیته ایجاد می شود و در نتیجه، سیگنال های آنالوگ حاصل می شود. یک دستگاه الکترونیکی این سیگنال های آنالوگ را اندازه گیری و آنها را به اطلاعات دیجیتالی تبدیل می کند. به این ترتیب، علائم، فایل ها یا کلیه ساختارهای فهرست شده می توانند بازیافت شوند.در حال حاضر، نجات اطلاعات در حالتهای شدید هزینهٔ بالایی دارد. قبل از هر کاری، آنالیز اطلاعات آسیب دیده مطرح است. هم اکنون، فرایند بازیافت اطلاعات برای یک هارد نرمال توسط شرکت Ontrack و Ibas ۴۵۰ مارک هزینه در بر دارد. با این حال، شرکت Ibas اگر در روند بازیافت اطلاعات موفق شود، هزینه را از شخص دریافت می کند. این کار شاید برحسب نوع اطلاعات به بیش از دهها هزار مارک بالغ شود. 
پاک کردن مطمئن اطلاعات 
گاهی اوقات، پاک کردن اطلاعات یک هارد به صورت غیر قابل بازیافت، مهم است برای مثال، زمانی که بخواهید کامپیوتر خود را به شخص دیگری بفروشید. پاک کردن معمولی یا فرمت کردن، همان طور که توضیح داده شد، از بازیافت مجدد آنها جلوگیری نمی کند. همچنین بکارگیری یک Degausser همیشه تخریب کامل را به همراه خواهد داشت؛ تا آنجا که هارد، غیر قابل استفاده می شود.برای پاک کردن همهٔ آثار و علائم از روی هارد، ابزارهای خاصی لازم است که همهٔ اطلاعات هارد را به صورت فیزیکی پاک کند، ولی در عین حال به هارد ضربه نزند.برای مثال Ibas با ابزار Expert Eraser چنین نرم افزاری را ارائه می دهد. این برنامه که براساس سیستم عامل Dos کار می کند، مستقل از Bios و سیستم عامل، به واسطهٔ دیسکت عمل می کند و با هر کامپیوتر سازگار با IBM با پروسسور ۳۸۶ به بالا و ۶۴۰ کیلو بایت RAM کار می کند. برنامه Expert Eraser هاردهای IDE و SCSI را به صورت اتوماتیک می شناسد. پس از نصب این برنامه، هارد به صورت غیر قابل برگشت پاک می شود و حتی متخصصان در آزمایشگاه در این حالت نیز هیچ اطلاعاتی را نمی توانند بازیافت کنند. 
اقدامات پیشگیری کننده 
برای اینکه کاربران در وضعیت اضطرار قرار نگیرند که مجبور بشوند اطلاعات خود را دوباره بازیافت کنند، باید به نکات زیر توجه کرد.اطلاعات مهم باید همیشه حفاظت بشوند؛ به همین دلیل باید از آنها Backup تهیه کرد. همچنین توصیه می شود که دوباره ذخیره شوند، مثلاً به روش دیگر یا در جای دیگری در کامپیوتر ضبط شوند. توجه کنید که کامپیوتر را باید از تغییرات شدید آب و هوایی دور نگاه داشت.از وارد شدن صدمه و ضربه به کامپیوتر جلوگیری به عمل آورید. ضربات کوچک، وضعیت هارد را دگرگون می کند و هد ضبط و خواننده اطلاعات را از محل اصلی خود جا به جا می کند. اگر بدنهٔ هارد باز شود خطر Head-Crash آن را تهدید می کند. با توجه به فاصله سر هد تا صفحهٔ هارد که بین ۲۵ تا ۵۰ نانومتر است، اثر انگشت یا حتی غبار هوا باعث Crash کردن آن می شود.فایل های مهم به هیچ وجه نباید در دایرکتوری Root یا روی ابزارهای ضبطی که پر هستند ذخیره شوند. در این حالت، بزرگترین خطر این است که ویندوز اطلاعات آسیب دیده را با فایل های موقتی Overwrite کند.اگر واضح نیست که کدام نوع خطا باعث گم شدن اطلاعات شده است، یا سر و صداهای غیر معمول خبر از مشکلات سخت افزاری می دهد، کاربران نباید خود وارد عمل شوند. در چنین حالتی Restart می تواند باعث گسترش مکانهای آسیب دیده شود و این موضوع باعث از دست رفتن اطلاعاتی می شود که البته قابل بازیافت هستند.اطلاعات آسیب دیده نباید مستقیم مورد استفاده قرار بگیرند و دسترسی فقط از طریق یک ابزار ضبط اطلاعاتِ دیگر، موفقیت آمیز است. اطلاعاتی که باید بازیافت شوند، بر روی این ابزار ضبط اطلاعات قرار می گیرند و به هیچ وجه روی ابزار ضبط اطلاعات خراب که عمل پاک شدن روی آن واقع شده، قرار نمی گیرند.اگر انجام عملیات موفقیت آمیز نجات اطلاعات، هدف است، عمل Defragment بسیار مؤثر خواهد بود.

رفع عیب از سخت افزار کامپیوتر



آنچه در این آموزش می خوانید، یک راهنمای جامع برای عیب زدایی از کامپیوترتان نیست اما می تواند شما را به سمت یافتن مشکل کامپیوتر راهنمایی کند.

اگر بعد از فشردن دکمه power، کامپیوتر روشن نشد

بررسی کنید آیا سیم برق متصل است؟ آیا سر دیگر سیم برق متصل شده است؟ سوییچی که در پشت کامپیوترتان وجود دارد چک کنید. از اتصال صحیح منبع تغذیه به مادربرد اطمینان حاصل کنید. کابل برق فلاپی را چک کنید. اگر هیچ یک از این کارها نتیجه نداد در مرحله بعد هر چیزی را که به مادربرد متصل است به غیر از کابل برق، سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را جدا کنید. اگر باز هم سیستم بالا نمی آید یک یا دو قطعه از سیستم شما معیوب است. در این مورد به احتمال زیاد مادربرد یا منبع تغذیه Case شما اشکال دارد.

اگر سیستم روشن می شود ولی بوق نمی زند یا بالا نمی آید

ابتدا همه اتصالات را چک کنید و دوباره امتحان کنید. در صورتی که این عمل مؤثر نبود، بهترین کار این است که مانند بالا همه چیز را به غیر از سیم دکمه power، کارت گرافیک، حافظه RAM و CPU را از مادربرد جدا کرده و دوباره امتحان کنید.

اگر کامپیوتر به خوبی شروع به کار کرد کامپیوتر را خاموش کنید و هر بار یک قطعه را متصل کرده و سپس کامپیوتر را روشن کنید تا جایی که مشکل را پیدا کنید ولی اگر کامپیوتر اصلا‎‎ً روشن نشد احتمالاً یک یا چند قطعه معیوب دارید(CPU ،RAM، مادربرد و منبع تغذیه).

کامپیوتر روشن می شود و متناوبا‎ً بوق می زند، بالا می آید

ببینید آیا حافظه RAM شما بدرستی نصب شده است اگر لازم است آن را بیرون آورید و دوباره جا بزنید.

سیستم روشن می شود یک سری بوقهای سریع می زند، بالا نمی آید

ببینید آیا کارت گرافیک به درستی روی اسلات AGP نشسته است یا خیر.اگر مقدار کمی از کارت گرافیک خارج از اسلات AGP باشد سیستم بالا نمی آید.

چند مشکل دیگر هم وجود دارد که بوسیله این بوقها شناسایی می شود اما دو مورد بالا معمول ترین موارد هستند.

اگر سیستم بالا می آید ولی مشکلاتی را مشاهده می کنید در این جا دو مشکل عمده ذکر می شود. کامپیوتر شما در هنگام نصب سیستم عامل بارها از حرکت باز می ایستد علت آن می تواند گرمای CPU باشد بخصوص CPU های شرکت AMD یا CPU های قدیمی تر شرکت INTEL. چک کنید آیا فن CPUبخوبی عمل می کند و چک کنید آیا هیت سینک (قطعه آلومینیومی که روی CPU نصب شده و معمولاً رنگ سیاه دارد) بخوبی نصب شده است و با سطح CPU کاملاً موازی است. مطمئن شوید از هیت سینکی استفاده می کنید که ساخت سازنده CPU شماست. هیت سینک اگر درست نصب شود بیش از آنچه نیاز است خنک کاری انجام می دهد.

مشکلات زیادی در سیستم عامل همراه با صفحات آبی که ظاهر می شود دارید

خطاهایی که در هنگام کپی کردن فایل های Set up بوجود می آیند بخصوص در ویندوز 2000 و XP، به احتمال زیاد نشانه وجود مشکل در حافظه RAM شماست. این امکان هم وجود دارد که مشکل از هارد دیسک شما باشد اگر خطاها همراه با صفحات آبی است که در آنها Page Fault دیده می شود یقیناً مشکل از حافظه RAM شماست.