نکاتی برای بهبود سرعت ویندوز

کاربران ویندوز، معمولا به‌دنبال این هستند که سرعت ویندوز خود را بیشتر کنند، این حس که چیزی در این میان اشتباه کار می‌کند که بازدهی سیستم پایین است، در مورد اکثر کاربران درست است. گاهی اوقات می‌توان با رعایت نکاتی سرعت سیستم را به‌مراتب بهتر کرد. با هم بخشی از این نکات را بررسی می‌کنیم.

حقه‌هایی برای خالی کردن حافظه

1– برنامه‌های آغازین را کم کنید
وقتی ویندوز بالا می‌آید، تعداد زیادی از برنامه‌ها که به‌عنوان برنامه‌های آغازین ‌(Startup Programs)‌ شناخته می‌شوند، شروع به بارگذاری در حافظه می‌کنند و این باعث می‌شود از زمان بالا آمدن ویندوز تا زمان آماده شدن آن برای استفاده، وقت زیادی از شما تلف شود. ضمن‌آن‌که به هرحال این برنامه‌ها از حافظه اصلی تغذیه می‌کنند. ‌

2– حافظه اصلی را خالی کنید
سرعت یک ماشین مستقیما به سرعت ‌RAM ‌ آن بستگی دارد. گاهی اوقات گمان می‌کنند که سرعت پردازنده مهم‌ترین عامل در سرعت یک کامپیوتر است. اگر حافظه کافی دارید اما به‌نظر می‌رسد که همیشه حافظه‌تان سنگین و پر است، از نرم‌افزارهای خالی کردن رم همانند ‌RamBooster‌ استفاده کنید. این برنامه‌ها به‌طور دائم حافظه را خالی می‌کنند و حتی می‌توانید میزان حافظه‌ای که می‌خواهید خالی شود را به آنها اعلام کنید.


3– برنامه‌های مقیم را بررسی کنید
برخی از برنامه‌ها هستند که در حافظه اصلی مقیم می‌شوند و فضای آن را هدر می‌دهند، با کمک برنامه‌هایی چون ‌TaskInfo‌، می‌توانید بفهمید کدام برنامه‌ها در حافظه هستند، و کدام‌شان به‌درد شما نمی‌خورد.
اگر هیچ برنامه‌ای نداشتید، با فشردن سه کلید ‌Ctrl+Alt+Delete‌ هم می‌توانید امری مشابه انجام دهید. دقت نید که به‌جز ‌explorer‌، برنامه آنتی‌ویروس و برنامه‌های سیستمی، تمام سرویس‌ها و برنامه‌های مقیم می‌توانند مزاحم سرعت باشند.


4– بازدهی برنامه‌ها را بالا ببرید
می‌توانید سرعت برنامه را با تغییر اولویت پردازشی‌اش تغییر دهید. به‌عنوان مثال می‌خواهید یک فایل ‌RAR‌ حجیم را فشرده کنید و به حجم پردازشی زیادی نیاز دارید، می‌توانید با رفتن به ‌ Task Manager ‌(‌فشردن کلیدهای ‌Ctrl+Alt+Delete)‌ و انتخاب تب ‌Processes‌ روی ‌WinRAR.exe‌ کلیک راست کنید و ‌Priority ‌‌آن را به ‌High‌ یا ‌RealTime‌ تغییر دهید تا کار شما سریع‌تر انجام شود.

5– میزکار را تمیز کنید
تمام آیکن‌های ناخواسته را از میز کار حذف کنید. دلیل این موضوع این است که هر بار ویندوز لود می‌شود،‌محتویات میان‌برهای روی دسک‌تاپ را چک می‌کند. ‌


6– بی‌سر و صدا کار کنید
اگر صداهای مرتبط با رویدادهای سیستمی را غیرفعال کنید، عملیات شما سریع‌تر انجام می‌شود و احتمالا با هنگ کمتری مواجه می‌شوید. برای این‌کار به کنترل پنل بروید و سپس از بخش ‌Sounds and Multimedia‌، تب ‌Schemes‌ را انتخاب کنید و سپس ‌No Sounds‌ را بزنید.


‌7– میزکار فعال به‌درد نمی‌خورد
تا زمانی که در کارگزاری بورس مشغول به کار نشدید و آمار لحظه به لحظه را روی میزکار خود نیاز ندارید، ‌Active Desktop‌ را غیرفعال کنید. این ویژگی ویندوز، برای گذاشتن صفحه‌های وب، انیمیشن و... کاربرد دارد، اما از طرف دیگر قدرت پردازشی را پایین می‌آورد.


8– به رنگ پس زمینه توجه کنید
اگر به‌جای تصویر پس‌زمینه از رنگ استفاده کنید، در این صورت مقداری حافظه صرفه‌جویی خواهید کرد.


9– تفکیک‌پذیری تصویر را در نظر بگیرید
تفکیک تصویر را اگر 16 بیتی بگذارید، درست است که تصاویر فوق‌العاده‌ای نخواهید داشت، اما سرعت بیشتری در انتظارتان است. گرافیست‌ها، گیمرها و کسانی که با دقت رنگ بیشتری سر و کار دارند از این حقه استفاده نکنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد