راهنمای نصب ویندوزxp در کنار ویندوز ویستا

 

نکته: لطفا برای انجام آموزشهای این مقاله آن را بطور کامل بخوانید.

 

سؤالی که معمولا کاربران امروز کامپیوتر و نوت بوک دارند این است که چگونه می‌توان ویندوز XP را بر روی کامپیوتری نصب نمود که ویندوز ویستا قبل از آن بر روی دستگاه قرار دارد، بطوریکه ویندوز ویستا حذف نشود. بعبارت بهتر چگونه می‌توان یک کامپیوتر Dual Boot با ویندوز XP و Vista ایجاد کرد.

اگر با روشهای نصب ویندوز XP و Vista آشنا نیستید از مطالعه این مقاله صرفنظر کنید. زیرا مشکلات احتمالی که ممکن است در این مسیر بوجود بیاید ممکن است هر دو ویندوز شما را غیر قابل استفاده نماید.

 

اولین موضوعی که باید به آن توجه شود این است که کامپیوترهایی که از قبل ویندوز ویستا دارند(معمولا لپ‌تاپ‌ها یا کامپیوترهای آماده شرکت‌های معتبر خارجی) فقط شامل یک درایو هستند. ویندوز ویستا ابزاری دارد که بوسیله آن می‌توانیم اندازه درایوهای خود را از داخل ویندوز تغییر دهیم و یا درایوهای جدیدی ایجاد کنیم. برای ایجاد یک پارتیشن برای ویندوز XP باید از این امکان در بخش Shrink Volume استفاده کنیم.

 

بر روی آیکون My Computer کلیک راست نموده گزینه Manage را انتخاب نمائید. در پنجره باز شده با ورود به بخش Computer Management گزینه Disk Management را انتخاب کنید.

 

 

بر روی درایو اصلی در پنجره باز شده کلیک کنید و گزینه Shrink Volume را انتخاب نمائید.

 

 

در پنجره باز شده در قسمت Enter the amount of space to shrink in MB مقدار فضای لازم برای ویندوز XP را وارد نمائید. بهتر است از میزان فضای پیشنهادی خود ویندوز استفاده نکنید. برای ویندوز XP معمولا ۱۰ گیگابایت کافی است. پس مقدار ۱۰۰۰۰ را وارد کنید.

 

 

با توجه به اینکه درایو CD-ROM با نام D: شناخته می‌شود، بهتر است نام آن را با استفاده از گزینه Change Drive Letter And Paths… تغییر دهید. دقت کنید که این مرحله اجباری نبوده و در صورت عدم نیاز می‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید.

 

 

 

در این مرحله باید فضای ایجاد شده را برای نصب ویندوز XP آماده کنیم. برای این کار بر روی این فضا کلیک راست می‌کنیم و گزینه New Simple Volume را انتخاب می‌کنیم. در پنجره باز شده تنظیمات سختی وجود ندارد. موارد انتخابی مورد نیاز را انتخاب می‌کنیم. دقت کنید که گزینه Quick Format را انتخاب کرده باشید و در صورتی که نام درایو CD-ROM را در مرحله قبل تغییر دادید نام این درایو را D: انتخاب کنید.

 

 

 

پس از پایان این مرحله تمام پنجره‌ها را بسته و کامپیوتر را Reboot کنید.

 

کامپیوتر شما برای نصب ویندوز XP آماده است. ویندوز XP را با خیال راحت بر روی درایو جدید ایجاد شده نصب کنید.

 

بخش مهم کار ما در اینجا آغاز می‌شود. پس از نصب ویندوز XP کامپیوتر شما ویندوز ویستا را نمی‌شناسد و فقط با ویندوز اکس پی کار می‌کند. برای معرفی ویندوز ویستا به کامپیوتر و ایجاد Dual Boot باید از نرم‌افزار VistaBootPro استفاده کنید. این نرم افزار را از سایت زیر دریافت کنید(حجم ۱/۶ مگابایت).

 

www.vistabootpro.org

 

نکته: برای نصب این نر‌افزار باید قبلا .NET FrameWork 2.0 را نصب کرده باشید.

نرم‌افزار VistaBootPro را باز کنی. در زبانه “Bootloader” دو گزینه “Windows Vista Bootloader” و “All Drives” را از کلیدهای رادیویی انتخاب نمائید(تیک بزنید).  سپس کلید Install BootLoader را بزنید.

 

 

در این مرحله کامپیوتر شما فقط ویندوز ویستا را خواهد شناخت. برای رفع این مشکل از منوی Diagnostics گزینه Run Diagnostics را انتخاب نمائید.

 

 

این گزینه درایوهای شما را اسکن نموده و درایو ویندوز XP را بطور اتوماتیک می‌شناسد. زبانه “Manage OS Entries” را انتخاب کنید.

 

 

 

می‌توانید با انتخاب هر یک از دو سیستم عامل نمایش داده شده نام آنها را تغییر دهید. کلید Apply Updates را فشار دهید و سپس ویندوز خود را بوت کنید.

 

مشکل احتمالی: اگر بهنگام انتخاب ویندوز XP در بوت کامپیوتر با پیغام “unable to find ntldr” مواجه شدید با ویندوز ویستا بالا آمده و از CD ویندوز XP شاخه i386 دو فایل با نام ntldr و ntdetect را در درایو ویندوز XP خود کپی کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد