رتبه سایت خود را ارتقا دهید


اشاره :

طراحی صحیح و حرفه‌ای یک سایت، به همراه خدمات متعدد برای کاربران، تنها راه جذب بیننده و افزایش اعتبار نیست. اکنون دیگر قدرت موتورهای جست‌وجو و تأثیر آن بر جذب مخاطبان بر کسی پوشیده نیست. در این مقاله برخی عوامل افزایش رتبه یک سایت در موتورهای جست‌وجو (به ویژه گوگل) مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

روش‌های به کار گرفته شده در موتورهای جست‌وجو برای سنجیدن محتوای یک سایت، همواره در حال توسعه هستند. با این حال برخی موارد مانند محتوای اصلی، تراکم بالا‌ی کلمات کلیدیِ مربوط به مضمون سایت و متصل بودن به سایت‌های معتبر و محبوب هم محتوا، همیشه ضروری و تعیین‌کننده هستند.

اگر برای دقایقی خود را جای گوگل، یاهو، MSN یا دیگر موتورهای جست‌وجوی مشابه بگذارید، خواهید دید که هدف آن‌ها واضح است؛ فهرست کردن نزدیک‌ترین سایت‌ها به خواسته و نیاز کاربر.

علت این‌که گوگل این قدر مشهور شده (یا دست کم دلیل اصلی مشهور شدنش) این است که بیشتر مواقع نتایج نمایش داده شده در صفحه اول، کاربر را به مقصود خود می‌رساند. بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که بسیاری از شرکت‌های تجاری و سایت‌ها تمایل داشته باشند نام آن‌ها در فهرست اولیه قرار گیرد. اما چگونه؟ آیا اصلا‌ً این مسئله در عمل امکانپذیر است؟

ثبت و قرار دادن سایت در دایرکتوری‌های مشهور و سازمان‌یافته، کلید این مشکل است. این کار باعث می‌شود سایت شما به خوبی در دید موتورهای جست‌وجو قرار بگیرد. همین امر سبب شده است هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌هایی که در زمینه طراحی صفحات وب فعالیت می‌کنند، خدمات <بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو> (Search Engine Optimization :SEO) را در دستور کار خود قرار بدهند. اگر شما به یک متخصص SEO  دسترسی ندارید، بهتر است خودتان دست به کار شوید.

ورود به فهرست‌ها

در دنیای اینترنت تعداد بی‌شماری دایرکتوری در موضوعات مختلف وجود دارد. با این وجود باید به این نکات توجه داشت:

●‌ بسیار مهم است که موتورهای جست‌وجو از کدام دایرکتوری بیشتر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، سایتDMOZ.org که یک <پروژه دایرکتوری باز> است، برای گوگل اهمیت زیادی دارد.

●‌‌ مجبور نیستید سایت خود را مستقیماً در گوگل ثبت کنید. این یک تصور غلط است. به جای این‌کار باید سایت خود را در دایرکتوری‌هایی ثبت کنید که گوگل اول آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

●‌ طراح سایت یا حتی خود شما می‌توانید آدرس سایت خود را به DMOZ پیشنهاد بدهید تا برای قرارگیری در فهرست سایت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. البته بهتر است برای انتخاب توضیحی که در مورد سایت خود می‌دهید، وقت بیشتری صرف کنید. با این حال ممکن است در انتها سایت شما اصلا‌ً در فهرست قرار نگیرد! واقعاً چرا؟

باید این مسئله را به یاد داشته باشید که ویراستارهای سایت DMOZ، افرادی هستند که داوطلبانه و به صورت پاره‌وقت این کار را انجام می‌دهند و برنامه شخصی خود را دارند. تنها راه این است که مانند افراد دیگر بسیار صبور باشید.

زمانی که موضوع و شاخه مورد نظر خود را در DMOZ انتخاب کردید، در صفحه پیشنهاد سایت و قسمت‌های تعیین شده، ‌نام، آدرس (URL) و توضیحات سایت خود را وارد نمایید. باید توجه داشت که URL شما به یک پسوند مناسب مانند Com. ختم شده باشد. در غیر این ‌صورت، آدرس‌هایی که خود زیرمجموعه یک URL بزرگ‌تر باشند (مانندamazon.com/books) مورد تأیید قرار نمی‌گیرند. علا‌وه بر این‌ها موارد زیر را نیز مدنظر قرار دهید:

-‌‌ در توضیحات سایت خود باید از به کار بردن جملا‌ت تبلیغاتی مانند <بهترین سایت برای ...> یا <بزرگ‌ترین فروشنده ...> پرهیز کنید.

-‌‌ در مورد انتخاب شاخه باید به کشور و زبان انتخابی دقت کنید. به عنوان مثال، اگر مطالب سایت شما به زبان فارسی است، باید وارد فهرست فارسی شوید.

-‌‌ باید دقت داشته باشید که اطلا‌عات تماس سایت (شماره تلفن، آدرس پستی و ...) کامل باشد؛ سایت‌های بی‌نام و نشان مورد تأیید قرار نمی‌گیرند.

-‌‌ هیچ‌گاه سعی نکنید سایت خود را در چند شاخه و موضوع پیشنهاد دهید. خطر این شیوه بسیار زیاد است. چون ممکن است گوگل شما را به عنوان یک spammer (فرستنده هرزنامه) فرض کند و آدرس شما را از فهرست سایت‌ها حذف کند.

بعد از این کارها، به سراغ دایرکتوری‌های دیگر بروید و آدرس خود را در آنجا نیز ثبت کنید.

ساختار صحیح سایت

بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو تلا‌ش زیادی را می‌طلبد. اولین مسئله مهم، ساختار صحیح صفحات است. اگر صفحات شما به خوبی با صفحات دیگر ارتباط نداشته باشند یا لینک‌های درون آن‌ها شکسته باشند، اسپایدرها نمی‌توانند آن‌ها را بخوانند و در نتیجه از دید موتورهای جست‌وجو دور می‌مانید.

اسپایدرهای موتورهای جست‌وجو به کمک کلمات کلیدی متوجه می‌شوند که محتوای سایت شما چه موضوعاتی را دربرمی‌گیرد. اما تنها وجود آن‌ها در میان تگ‌های HTML کافی نیست. اسپایدرها سایت‌ها را از طریق مقایسه کلمات کلیدی با محتوای آن‌ها ارزیابی می‌کنند و سپس اطلا‌عات را برای گوگل ارسال می‌کنند.

البته باید در نظر داشت که استفاده بیش از حد از یک کلمه کلیدی در متن سایت نیز سببِ به اصطلا‌ح تنبیه سایت شما از سوی گوگل می‌شود.

محتوای سایت‌

این‌که محتوای یک سایت منحصربه‌فرد باشد و مرتباً بروز شود، تأثیر بسزایی در بالا‌ بردن رتبه سایت شما در نتایج نمایش داده شده از سوی موتورهای جست‌وجو دارد. در این میانURL های مطالب نیز می‌توانند در فهرست‌کردن یک سایت بسیار کمک ‌کنند. به عنوان مثال، گوگل لینکی مانند . را به لینک دیگری مانند بیشتر ترجیح می‌دهد. بنابراین، اگر تمام URLهای مطالب به زبان انگلیسی ساده باشد، کار را برای موتورهای جست‌وجو و کاربران سایت شما ساده‌تر می‌کند. به این لینک‌ها اصطلا‌حاً Search Engine-Friendly گفته می‌شود.

ارتباط با دیگر سایت‌ها

مطلب مهم دیگر، لینک‌هایی است که از سوی سایت‌های معتبر و مشهور به سایت شما داده شده است. گوگل تمایل دارد وب‌سایت‌ها را نسبت به سایت‌های مجاورشان رده‌بندی کند. اگر شما با سایت بزرگی که از نظر محتوا با سایت شما مشابه است، ارتباط دارید، امتیاز بزرگی را به دست آورده‌اید. چگونگی ارتباط با دیگر سایت‌ها هنوز برای گوگل اهمیت فراوانی دارد. در حالی که برای MSN و یاهو، محتوای صفحات و تراکم بالا‌ی کلمات کلیدی مهم‌تر است.

در انتها می‌توانید برای دریافت اطلا‌عات و جزئیات بیشتر به منابع زیر مراجعه کنید:

google.com:

برای یافتن بهترین کلیدواژه‌ها برای سایت خود می‌توانید از خود گوگل کمک بگیرید.


dmoz.org:

 زمانی که موضوع و شاخه مرتبط با سایت خود را انتخاب کردید، به صفحه مورد نظر خود بروید و روی لینک کلیک کنید.

googlerankings.com:

 برای اطلا‌ع از رتبه یک صفحه وب در گوگل، می‌توانید از ابزار رایگان این سایت استفاده نید.

google.com/technology/index.html:

 اطلا‌عاتی در مورد چگونگی رتبه‌بندی سایت‌ها از سوی گوگل.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد